Yaş Dönemi Özellikleri
Çocuklar her ay döneminde farklı davranışlarda bulunurlar. Her ay döneminde yeni yaptıkları şeyler ortaya çıkar. Ay ay hangi davranışlara sahip olduklarını sizler için derledik.
1. AY
-
Parlak renkli nesneyi izler.
-
Yüzükoyun yatarken başını çok kısa bir süre kaldırır.
-
Çıngırak sapını kaldırır.
-
Kuvvetli sese tepki verir.
-
Kendisiyle konuşana bakar.
-
Konuşulduğunda gülümser.
2. AY
-
Yüzükoyun yatarken başını yaklaşık 5 saniye dik tutar.
-
Ellerini birleştirir.
-
Parlak bir nesneyi orta hatta kadar izler.
-
Görme alanı içinde olan kişiyi izler.
-
Ağlama dışı ses çıkarır.
-
Kendi kendine sesli güler
3. AY
-
Kucağa alındığında başını dik tutar.
-
Parlak bir nesneyi 180 derece izler.
-
El ve ayaklarına uzun uzun bakar.
-
Tek heceli sesler çıkarır.
4. AY
-
Elinin yanındaki nesneyi yakalar
-
Uzaktaki bir nesneyi almak için koluyla hamleler yapar
-
Oturtulurken başını düşmeden tutar.
-
Sese doğru döner.
-
Ses perdesini alçaltıp yükselterek sesler çıkarır.
-
Aynadaki görüntüsüne güler.
5. AY
-
Kollarının altından tutulduğunda ayaklarına bacaklarına verir.
-
Uzaktaki nesneyi yakalar.
-
Eline verilen nesnelerle oynar.
-
Yüzükoyun iken sırtüstüne döner.
-
Kendi kendine bisküvi yer.
-
İsmi söylendiğinde bakar.
-
Dudaktan fırlayan sürtünme sesleri çıkarır.
-
Konuşulduğunda ağlamayı keser.
6. AY
-
Destekle oturur.
-
Sırtüstünden yüzükoyun döner.
-
Yüzükoyun yatarken bacaklarıyla vücuduna yön vererek ileriye ya da geriye doğru sürünür.
-
Gözünün önünde kaybolan nesneyi bir süre bekler.
-
Çıkarabildiğinden fazla sayıda sesli sesiz harfin arkasına yerleştirir ( ba-be-bu vb. ).
-
İki eline iki nesneyi alır.
7. AY
-
Oyuncağı bir elinden diğer eline geçirir.
-
İki eline iki nesne alıp birbirine vurarak ses çıkarır.
-
Desteksiz oturur.
-
Yere düşen oyuncağı izler.
-
Temel kelimelere benzer heceler çıkarır.
-
Aynadaki görüntüsüne uzanır.
-
‘cee’ oyunu oynar.
-
Yapılan hareketleri taklit eder.
8. AY
-
El ve dizleri üzerinde emekler.
-
Baş ve herhangi bir parmakla nesneleri kavrar.
-
Bir kabın içine nesneleri atar.
-
İki elinde birer nesne varken, birini bırakıp üçüncüyü alır.
-
Gözünün önünden kaybolan nesneyi arar.
-
İlgi çekmek için değişik sesler çıkarır.
-
Kucağa alınmak için kolunu uzatır.
9. AY
-
Sırtüstünden oturur duruma geçer.
-
Eşyalara tutunarak ayağa kalkar.
-
Kutunun içinden küçük nesneleri boşaltır.
-
Baş ve işaret parmağıyla küçük nesneleri kavrar.
-
Kaşığı ağzına götürür.
-
Elindeki nesneyi istediğinde verir.
-
Örtünün altında saklanan, fakat ucu görünen nesneyi bulur.
-
Kendisini ve başkasını aynada ayırt eder.
-
Baş baş ve gel gel yapar.
10. AY
-
Elleri ve dizleri üzerinde hızlı bir biçimde emekler.
-
Kutunun içinden nesneleri teker teker çıkarır.
-
Eşyalara tutunarak yürür.
-
İstediklerini ağlamadan işaret ve sesle belirtir.
-
Sözcükleri ve emirleri anlar.
-
Tanıdığı biri sorulduğunda onu aramak için başını çevirir.
-
Gözünün önünde kaldırılan nesneyi ilk saklanan yerde arar.
-
İşittiği sözcüklere benzer sesler çıkarır.
11. AY
-
Ayakta yardımsız bir süre durur.
-
Ellerinden tutunca yürür.
-
Kalem tutarak işaretler yapar.
-
Bardaktan içer.
-
İşaret parmağını istediği bir nesneyi göstermek için kullanır.
-
Kutunun / kabın kapağını kaldırarak içindeki nesneleri bulur.
-
Vücut kısımları ayırt eder.
-
Nesnelerle özellikleri arasında ilişki kurar.
-
Yeni sözcükleri taklit eder.
12. AY
-
Çorabını ayağından çıkarır.
-
Çömelme durumundan ayağa kalkar.
-
Yürür.
-
Saplı nesneleri iter.
-
Karşılıklı oturarak top yuvarlar.
-
Emekleyerek basamak çıkar.
-
Küçük nesneleri dar ağızlı bir kaba atar.
-
Anne – babadan başka iki – üç sözcük söyler.
13 – 15 AY
-
Yürürken bir nesne taşır.
-
Eğlenerek yerden bir nesne alır.
-
Ayağıyla topa vurur.
-
İki – üç küpten oluşan kuleler yapar
-
Basit ev işlerini taklit eder.
-
Saklanan nesneyi birden fazla yerde arar.
-
Özellikleri belirtildiğinde birden çok nesneyi verir.
-
Sekiz – on sözcüğü söyler. İstediklerini cümle niteliğinde tek sözcükle ifade eder.
16-18 AY
-
Oyuncağı çekerek ileri geri yürür.
-
Elinden tutulduğunda basamak çıkar.
-
Kalem kullanarak karalama yapar.
-
Kaşık kullanır.
-
Yardımla elbiselerini çıkarır.
-
Nesnenin mekân içindeki hareketlerini anlar.
-
Birbirine bağlı iki emri yerine getirir.
-
Aktif olarak problem çözer.
-
Kendisiyle konuşan bir kişinin son sözünü tekrarlar.
-
Sözel oyunlar oynar.
-
Evde ve kurumda basit işlere yardım eder.
19 – 21 AY
-
Yardımla merdiven iner.
-
Yardımsız merdiven çıkar.
-
Topu karşısındakine havadan atar.
-
Koşar.
-
Kitap sayfalarını rastgele çevirir.
-
En az dört küpten kule yapar.
-
İki farklı nesne arasından isteneni seçer.
-
Bildik yüzleri resimden tanır.
-
On – yirmi arası sözcüğü anlamına uygun olarak kullanır.
-
İki sözcüklü ifadeler kullanır. ( baba araba )
22 – 24 AY
-
Oyuncağı çekerek yürür.
-
Tek ayak üzerinde bir saniye durur.
-
Merdivenden yardımsız iner.
-
Kitap sayfalarını kontrollü biçimde çevirir.
-
Altı – yedi küpten kule yapar.
-
Oyuncaklarla uğraşır ve araştırır.
-
Şekilleri uygun deliklere yerleştirir.
-
Bir resmin adını söyler.
-
Model ortadan kaldırıldığında taklit eder.
-
Zamir kullanır.
-
Karşılıklı oyunlar oynar.
25 – 30 AY
-
Hamurdan top yapar.
-
Legoları takıp çıkarır.
-
Ellerini yıkar kurular.
-
Düğme ilikler.
-
Zıplar.
-
Alt giysilerini yardımsız çıkarır – yardımla giyer.
-
Üç tekerlekli bisiklete biner ancak pedal çeviremez.
-
Gösterildiğinde kâğıdı ikiye katlar.
-
Tek basamaklı iki sayıyı tekrar eder.
-
Parça bütün ilişkisini anlar.
-
Adını, soyadını söyler.
-
Üç ve daha fazla sözcüklü cümleler kurar.
-
Çoğul kullanır.
31- 36 AY
-
Küplerden köprü yapar.
-
Kendi başına tüm giysilerini giyip çıkarır.
-
Belirli bir uzaklığı atlayarak geçer.
-
Dik çizgiyi kopya eder.
-
Yuvarlak çizgiyi kopya eder.
-
Bir rengi tanır.
-
Yer bildiren sözcükleri anlar.
-
Nesne ve canlı durumlarını anlar.
-
İki nesneyi değişik özelliklerine göre sıralar.
-
Resimdeki olayları anlatır.
-
Zıtlık ve benzerlikleri bulur.
36 – 48 AY
-
Çember etrafında döner.
-
Yuvarlanmakta olan topa tekme atar.
-
Atılan topu yakalar.
-
Yerde zıplayan topu yakalar.
-
Hareket halindeki büyük bir topu ayağı ile durdurur.
-
Parmak ucunda yürür.
-
Ritme uygun dans eder
-
Plastik çivi tahtasına çivi takar – söker.
-
Yuvarlak çizer.
-
Verilen şekilleri makasla keser.
-
Oyun hamuru gibi yumuşak malzemeleri kullanarak şekiller yapar.
-
Çeşitli malzemelerle baskı yapar.
-
Sıvıları bir kaptan bir kaba boşaltır.
-
Kendisine sorulan sorulara uygun cevaplar verir.
-
Grup oyunlarına katılır.
-
Sırasını bekler.
-
‘Lütfen!’ , ‘Teşekkür ederim.’ gibi nezaket sözcükleri kullanır.
-
Duygularını ifade eder.
-
Kendi kendine şarkı, şiir, tekerleme söyler.
-
Yaptığı günlük işlerle ilgili olarak sorulan sorulara cevap verir.
-
Duygularını sözel olarak ifade eder.
-
Konuşmalarda yer bildiren ifadeleri kullanır.
-
1’den 10’ a kadar sayar.
-
‘Büyük – küçük, az – çok, kısa – uzun’ kavramlarını ayırt eder.
-
Renkleri tanır ve eşleştirir.
-
Üç parçalı bul yapı tamamlar.
-
Resmini gördüğü nesneyi tanımlar.
-
Diz, dil, boyun, kol, parmak gibi beden parçalarını gösterir.
-
Kendi kendine yemek yer.
-
Düğmesiz ve bağsız giysilerini yardımsız giyer.
-
Giysilerin önünü arkasını ayırt eder.
-
Burnunu mendille siler.
-
Kendine ait eşyaları toplar.
48 -60 AY
-
Çember etrafında döner.
-
Yuvarlak çizer.
-
Sıvıları bir kaptan başka bir kaba boşaltır.
-
Kendisi ile ilgili sorulara uygun cevaplar verir.
-
Grup oyunlarına katılır.
-
Sırasını bekler.
-
‘Lütfen !’ , ‘teşekkür ederim’ gibi nezaket sözcüklerini kullanır.
-
Duygularını ifade eder.
-
Kendi kendine şarkı şiir ve tekerleme söyler.
-
Neden nasıl kim soruları sorar.
-
1’ den 10’ a kadar sayar.
-
Üç küple köprü yapar.
-
Renkleri tanır ve eşleştirir.
-
Cinsiyetini ayırt eder.
-
Kendi kendine yemek yer.
-
Kendine ait eşyaları toplar.
-
Burnunu mendille siler.
-
Çizgi üzerinde yürür.
-
Çift ayakla sıçrar.
-
Topuk ve ayak ucuyla yürür.
-
Çeşitli şekiller çizer ve boyar.
-
Boncuk vb. nesneleri ipe dizer.
-
Adını soyadını ve yaşını bilir.
-
Oyuncaklarını paylaşır.
-
Yetişkinlerin konuşmalarına katılır.
-
İzin ister.
-
Övülmekten hoşlanır.
-
Grup oyunlarından yetişkinlerin liderliğini kabul eder.
-
Kendinden küçüklere yardım etmeye karşı isteklidir.
-
Birleşik cümleler kullanır.
-
Zıt sözcükleri söyler.
-
Resimdeki saçmalıkları açıklar.
-
Konuşmalarında bağlaç kullanır.
-
Konuşmalarında sözcüklerin olumsuz biçimlerini de kullanır.
-
‘ Neden ?’ sorusuna cevap verir.
-
Dokuları ayırt eder.
-
8 rengi isimlendirir.
-
Renkleri gruplandırır.
-
Yardımla saçını tarar.
-
Dişlerini fırçalar.
-
Elini yüzünü yardımsız yıkar.
-
Sofra kurallarına uyar.
60-72 AY
-
Başlama ve durma komutlarına uyarak tempolu yürür.
-
Yardımla sekerek yürür.
-
Topuk ve ayak ucunda geri geri yürür.
-
İsmini kopya eder.
-
Ritmik hareketleri yapar.
-
Eksik insan resmini tamamlar.
-
1-5 arası rakamları kopya eder.
-
Duygularını belli eder.
-
Kurallı oyunların kurallarına uyar.
-
Aldığı sorumluluğu yerine getirir.
-
Kendine güven duyar.
-
Haklarını korur.
-
Kendi cinsiyetine uygun davranır.
-
Belli bir oyunu canlandırır.
-
Bazı soyut ifadeleri anlar.
-
Basit şakalar yapar.
-
Birleşik cümleler kullanır.
-
Bedeninin tüm parçalarını söyler.
-
Beş harfi isimlendirir.
-
20’ ye kadar ritmik sayar.
-
Daha önce dinlediği hikâyeyi anlatır.
-
Yaşadığı yerin adresini söyler.
-
Yolda yardımsız yürür.
-
Ayakkabılarını bağlar.
-
Bıçak kullanır.
-
Elini yüzünü yıkar kurular.
-
Tuvalet gereksinimini kendi karşılar.
-
Hava şartlarına uygun kıyafet seçer.
Psikolog Ebru YILMAZ